Fenntarthatósági és környezettudatossági témahét

a Szent Gergely Tagiskola 4. osztályában 

április 7-11.

„Uram! E drága bolygót adtad nekünk lakhelyül. Rejtett, titkos kincsekkel tele. Képessé tettél művedet megérteni. Legyünk társak az alkotásban. Dolgozzunk tovább műved nyomán, hogy bolygónk a bőség, a boldogság és az összhang erős otthona legyen.”

                                                                                         Szent-Györgyi Albert

Az előző tanévekhez hasonlóan az idén is szeretem volna felhívni a gyermekek figyelmét arra, hogy a bolygónk veszélyben van. Az egyre jobban érezhető klímaváltozás, a globális felmelegedés, a vízszennyezés, a csökkenő energiakészletek vagy a kihaló állatfajok mind-mind segítségért kiáltanak.

Tudatosítani szerettem volna bennük azt, hogy a mindennapi életükben, a közvetlen környezetükben található pozitív példák segítségével ők is tehetnek a fenntarthatóbb jövőért, miközben közösen megőrizzük a korábbi generációk által megteremtett értékeket, valamint a helyi természeti kincseinket.

Az idei projekthétnek három kiemelt témája volt, a maradékmentés, a biodiverzitás továbbá a felhalmozott hulladékokban rejlő újra hasznosítási lehetőségek megismerése és kihasználása.

A bevezető foglakozáson gondolatébresztő, érzékenyítő videókat néztünk meg majd a látottakat kielemeztük. Digitális kultúra órán pedig Wordwall játékok segítségével tesztelhették a megszerzett tudásukat is.

            POK pályázat keretein belül egy érdekes a talaj biodiverzitását bemutató játékos foglalkozáson vettünk részt, ahol a gyerekek Giliszta Marci és barátai segítségével nagyon sok új és érdekes információval lettek gazdagabbak. A téma aktualitását és fontosságát figyelembe véve az osztálytermünkben tovább folytattuk az ismeretek bővítését.

            A következő nagy témánk az élelmiszerhulladékok mértékének csökkentése és a maradékmentés volt. A gyerekek számára ez ismeretlen terület volt, sajnos sokan úgy állnak ehhez a kérdéshez, nem szeretem, nem kérem akkor eldobom.

Tudatosítanom kellett bennük ismét, hogy mi is az az élelmiszerhulladék, amely bizony olyan élelmiszer vagy élelmiszer készítéshez felhasznált alapanyag, amelyet valamilyen okból NEM ESZÜNK MEG és így a szemetesben végzi. Illetve minden olyan élelmiszer vagy élelmiszer-alapanyag, amit nem emberek fogyasztanak el. A foglalkozások egymásra épülése közben a gyerekek megismerkedtek az élelmiszer pazarlás okaival, hatásaival, megoldási lehetőségeivel ezek alternatíváival, majd matematika órán az alapműveletek gyakorlása közben a tudatos vásárlási szokásokkal és a spórolással is.

A tanulók játékos formában sok mindent tanultak a héten, sok új információkkal lettek gazdagabbak, amelyeket eddig nem ismertek és a családi körben nem tapasztaltak.

Heti lezáró és levezető feladatként a már egy ideje gyűjtögetett kartondobozokat, tojástartókat, WC. és papírtörlő gurigákat dolgoztak fel.

A projekt fő célja a tanulók figyelmének felhívása a gazdaságos papírhasználatra, a papírhulladék szelektív kezelésére, az újrahasznosított papírokból készült termékek jelentőségére.

Projektjük témáját maguk határozták meg: Az én húsvétom címmel.

 Rajz és technikaórákon is a fenntarthatóságé volt a főszerep. A gyerekek saját terveik alapján ekkor készítették el a kiállításra szánt alkotásaikat.  Az elkészült munkák az osztályteremben kerültek kiállításra.

Igyekeztem olyan feladatokat, tevékenységeket összeállítani tanítványaimnak, amelyek gondolatébresztőek, tevékenységre ösztönzőek, érdekesek és játékosak.

A visszajelzések alapján a tanulók sok új, hasznos információhoz jutottak a Fenntarthatósági Témahét egyes témaköreinek feldolgozása során. Természetesen nem csupán egy hétig, hanem az év minden napján törekszünk környezetünk védelmére, értékeink megőrzésére, az élelmiszermentésre, az energiatakarékosságra és az újrahasznosíthatóságra.

2025. 04. 14.                    

Pipoly-Soltész Beáta, tanító

Fenntarthatósági téma hét – Galéria megnyitása

Kategóriák: Selyeb Iskola