Év végi beszámoló
-Teremtésvédelem és környezetvédelem a selyebi 1.osztályban-
A selyebi szent Gergely Tagiskolában a 2024-2025-ös tanév fő célkitűzése az ökoiskolai cím elnyerése volt.
A sikeres pályázat érdekében intézményünk iskolai szinten számos érdekes és tartalmas programot szervezett.
Ezekben az elsősökkel aktívan részt vettünk. Emellett magyar nyelv-és irodalom , rajz, technika-és tervezés órákon is szem előtt tartottam a tanév fő feladatát.
Éves munkatervet készítettem, amelyben havi bontásban meghatároztam a tevékenységeket, céljaimat. Ismerve a kisiskolások kedvencét a rajzolást, kézműveskedést, ezt állítottam az év folyamán a középpontba. Hatékonyabbnak ítélem a kedvenc tevékenykedéssel összekötött játékos tanulást.
Szeptember az ismerkedés hónapja volt. Az iskolai élet minden területe újdonság volt a gyerekeknek.
Célom volt, hogy barátságos környezetben, otthonosan érezzék magukat a gyerekek. Őszi gyümölcsöket, zöldségeket rajzoltunk, festettünk, mozaikot készítettünk: ezekkel díszítettük a tantermünket.
Szabályokat alakítottunk ki a rend és a tisztaság megőrzése érdekében, amely év végére lassan szokásrenddé alakul. A gyerekek már figyelmeztetik egymást a rend és a környezet tisztán tartására.
Október hónapban két jeles nap köré csoportosultak a tevékenységek.
Október 4-én a Zöldnap/ az állatok világnapja alkalmából állatokról szóló ismeretterjesztő és animációs filmeket néztünk, beszélgettünk a látottakról, állatokat rajzoltunk, montázst készítettünk.
Október végén, a takarékossági világnapon meghatároztuk azokat az apró, mindennapi dolgokat, amellyel gyerekként is lehet takarékoskodni egy kicsi odafigyeléssel. Milyen módon tudunk takarékoskodni: étellel, vízzel, energiával.
Az osztályteremben emlékeztetőül elhelyeztünk egy plakátot ezzel kapcsolatban.
November elején a bennünket körülvevő világ megfigyelése volt a feladat. Tanulmányi sétát tettünk a községben, megfigyelve a növényeket, állatokat, kerteket és az évszakváltozás, az ősz jellegzetességeit. Még gesztenyét is találtunk sétánk során.
A téli hónapokban szó esett az erdő állatainak etetéséről. A gyerekek szívéhez közel állnak az állatok, érzik, hogy az ember felelősséggel tartozik az őt körülvevő élőlényekért. Madáretetőt helyeztünk ki, tantermet dekoráltunk.
Februárban feladatlapokon keresztül, és saját környezetükben megfigyelt hulladékgyűjtési szokásokat felhasználva a szelektív hulladékgyűjtés módjával és szükségszerűségével foglalkoztunk. Kevés ismerettel rendelkeztek a tanulók.
A tavaszi hónapokban egymást követték a jeles napok
Márciusban a víz világnapjára a faliújságra tablót készítettünk , beszélgetéseink középpontjába helyezve a víz nélkülözhetetlen voltát. Verseket olvastunk a témához kapcsolódva.
Áprilisban, a témahéten papírhulladékot használtunk fel tárgykészítéshez, a Föld napján feladatlapokat oldottunk meg, színeztünk.
Májusban az iskola házi rajzversenyére készültük rajzokkal, amelynek témáját a madarak-és fák napja adta.
Június
Tanulmányi sétát tettünk Selyeben. A természet változásait, a konyhakerteket, a távolabbi mezők, madarakat figyeltük meg. Összehasonlítottuk a látottakat az őszi sétánkkal. Tudatosítottuk az évszakok jellemzőit.
Összegzésként elmondhatom, hogy a munkatervben meghatározott céljaim nagy részét sikerült megvalósítani. A gyerekek szívesen vettek részt a munkálkodásban. Voltak, akik igen érdeklődőek, kíváncsiak, nyitottak voltak az új ismeretekre, sőt átlátták a folyamatokat, összefüggéseket, megértették a célokat. A kevésbé érdeklődők is szívesen részt vettek a rajzolásban, festésben, ragasztásban.
Biztos vagyok benne, hogy minden tanulóban nyomot hagytak ezek a programok, tevékenységek.
Bízom benne, hogy lassan, apró lépésekben eljuthatunk oda hogy a mindennapokban alkalmazzák majd a tanultakat, és tenni is tudnak majd tanulóink környezetük védelméért és a a teremtett világ megóvásáért.
Selyeb,2025.06.09.
Kállai Judit tanító 1. osztályos osztályfőnök