Az országos kompetenciamérés Magyarországon 2001-ben indult papíralapú tesztekkel, és 2022-től vált teljesen digitálissá. A digitális átállás előnyei közé tartozik a gyorsabb kiértékelés, a rugalmasabb szervezés, a változatosabb feladatok és az új mérési területek, mint például a digitális kultúra és a történelem integrálása.
A 4. osztályos tanulók először 2022-ben vettek részt az Országos kompetenciamérésben, ez volt az első alkalom, hogy számítógépen végezték el a kompetenciamérést.
A Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoport „Diagnosztikus mérések fejlesztése” című projektje lehetőséget biztosít a tanulók és az iskolák számára, hogy kipróbálják, gyakorolják a számítógép alapú tesztelést, 2020 óta már óvodás kortól. Az eDia (Elektronikus Diagnosztikus mérési rendszer) tesztjei által a diákok tét nélkül felkészülhetnek a jövőbeli online mérésekre. Az eDia – rendszer egy támogató eszköz a tanulás folyamatában, lehetővé téve az egyéni szükségletekhez igazított célzott fejlesztést.
Intézményünkben fontosnak tartjuk a pedagógiai mérés-értékelést, melyhez kiváló támogatást nyújt ez a program. A 2024/25-ös tanév őszén csatlakoztam 13 fő 3. b osztályos tanulómmal.

Célom ezzel a fejlesztő eszközzel, hogy évente több alkalommal ( ősszel, télen, tavasszal) 3 fő műveltségi területen (matematika, természettudomány, olvasás) értékelje a tanulók fejlődését, s ezáltal képes legyen időben jelezni az esetleges lemaradásokat és felkészítsem őket a következő évi országos kompetenciamérésre. Nemcsak a tanulók erősségeit, hanem a fejlesztést igénylő területeket is képes azonosítani a rendszer. Rögzíti és rendszerezi a tanulók eredményeit, így folyamatosan nyomon tudom követni, hogyan változik a gyermek teljesítménye. A képekkel, hangokkal, animációkkal, videókkal színesített feladatok és a változatos válaszadási formák (kijelölés, kattintás, átszínezés, mozgatás, átrendezés) életszerűbbé, élvezhetőbbé teszik a feladatok megoldását.
Az eDia rendszerben történő tesztelésekben, felmérésekben a tanulók egyedi és visszafejthetetlen azonosítókkal vesznek részt a programban, ezáltal biztosítva az anonimitást. Az eredményéről azonnali százalékos visszajelzést kaptam én is és a diákok is. Ezen kívül országos és regionális eredményekhez viszonyítva is letölthetőek az eredmények.
A gyerekeknek először a géphasználat, egérhasználat okozott nehézséget, melyen már a második méréssorozat alkalmával nagy százalékban javítottak, fejlődtek. A feladatok multimédiás jellegűek, és a gyerekek életkorához, képességeihez igazodnak, melyek elmondásaik szerint tetszettek nekik. Természetesen a tanév utolsó időszakában már nehezebbnek vélték a teszteket.
Az eredményeket táblázatos és diagramos formában is rögzítettem egyénenként. A tanév utolsó két hetében pedig egy megbeszélés keretében tájékoztattam a szülőket a gyermekeik fejlődéséről. Ezen részt vett még az őket megsegítő gyógypedagógusunk és fejlesztőpedagógusaink is.
Összességében az eDia –t egy olyan támogató eszközként használtam a munkám során, amely segítségemre volt az iskolai oktatásban és abban, hogy az eredményeket látva a pedagógusok a szülőkkel együtt dolgozhassanak a tanulók legjobb eredményeinek eléréséért.
Tóthné Simon Barbara
tanító