Az iskolakezdés mérföldköve: eDia EDIT az 1. b-ben

Az idei tanév elején az 1.b osztály 17 tanulója részt vett az eDia Elektronikus Diagnosztikus Iskolakészültség Tesztek (eDia EDIT) mérésében.

A felmérés célja, hogy pontos képet adjon a gyermekek iskolakezdéskori kognitív fejlettségéről, és támogasson a differenciált fejlesztés megtervezésében.

Az eDia EDIT egy újgenerációs, digitális diagnosztikus eszköz, amelyet a Szegedi Tudományegyetem Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoportja fejlesztett ki.

A rendszer négy területet vizsgál: a nyelvi és olvasási előkészségeket, a számolási képességeket, a gondolkodási műveleteket, valamint az eszközhasználati jártasságot.

A feladatok játékosak, hanganyaggal támogatottak, így a gyerekek motiváltan, örömmel végezték a teszteket.

Mivel a tanulók még csak most ismerkedtek az iskolai digitális környezettel, először egyénileg tanítottam meg őket a számítógép és az egér használatára. Ezt a tanterem egyik sarkában kialakított, nyugodt mérőhelyen végeztük, ahol mindenki a saját tempójában próbálhatta ki a felületet.

Ezt követően az informatika teremben folytattuk a közös mérést, ahol a többi terület feladatait oldották meg.

A mérés alatt végig segítséget nyújtottam a gyerekeknek, hogy mindenki sikerélménnyel zárhassa a feladatokat.

Azokkal, akik hiányoztak, a mérést később pótoltuk, ezért az időszakot a megengedett határidőig meghosszabbítottam.

A digitális teszt nagy előnye, hogy objektív, megbízható adatokat szolgáltat a tanulók képességeiről.

A rendszerből letöltött eredményeket részletesen elemzem, és megosztom a szülőkkel, valamint a fejlesztő- és gyógypedagógus kollégákkal.

Így közösen tudjuk megtervezni azokat a fejlesztési irányokat, amelyek a gyermekek egyéni szükségleteihez igazodnak.

Pedagógustársaimmal egy tantestületi értekezlet keretében tudásmegosztást is tartok, hogy mások is megismerhessék az eDia mérésben rejlő lehetőségeket.

Bízom benne, hogy ez a tapasztalat más kollégákat is inspirál arra, hogy bevezessék a digitális diagnosztikát a saját osztályaikban.

Az eDia EDIT nemcsak a jelenről, hanem a jövőről is szól: segít előrejelezni, milyen irányban érdemes a fejlesztést folytatni.

A rendszer támogatja a tanulási utak személyre szabását és a gyerekek egyéni erősségeinek kibontakoztatását.

A korai, pontos diagnózis révén időben megelőzhetők a tanulási nehézségek, és minden kisdiák a saját ritmusában haladhat.

Pedagógusként hiszem, hogy a tanulók iskolai sikerének kulcsa a tudatos, adat-alapú fejlesztés. Számomra ez a mérés azért is különösen fontos, mert lehetőséget ad arra, hogy minden gyermek megkapja azt a figyelmet és támogatást, amire szüksége van az eredményes tanuláshoz.

Homrogd, 2025. november 03.                                 Tóthné Simon Barbara, 1.b osztályfőnök

Kategóriák: Homrogd Iskola