Készítette: Fazekas Rita

Olajosné Csorba Renáta

Homrogd, 2025. 01. 24.                                                    

„Az én parancsom, hogy szeressétek egymást, ahogy én szeretlek titeket. Nagyobb szeretete senkinek sincs annál, mint ha valaki életét adja barátaiért. Ti a barátaim vagytok, ha megteszitek, amiket parancsolok nektek. Már nem mondalak benneteket szolgáknak, mert a szolga nem tudja, mit tesz az ura. Barátaimnak mondalak titeket, mert mindent, amit hallottam Atyámtól, tudtul adtam nektek. Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak titeket. Arra rendeltelek benneteket, hogy elmenjetek, gyümölcsöt teremjetek, és gyümölcsötök megmaradjon, s hogy bármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja nektek. Azt parancsolom nektek: szeressétek egymást!” /Jn 15, 12-17./

„ Be akarom bizonyítani, hogy az ember jó.

Nagyon sokan attól félnek, hogy az elesett emberek gyermekei is elesettek, netán bűnözők lesznek.

Én azt látom, hogy lehet ezeket a gyermekeket nevelni.

…Egy kiváló iskola növendéke lehet gazember, és egy rossz természetű ember gyermeke lehet csodálatos ember: szabad akaratból járhatunk a szeretet útján, akkor is, ha néha nehéz.

Szabad akaratból dönthetünk a jó és a szép mellett…”

/Böjte Csaba/

A Barátság-ház program 2012 szeptemberében kezdte el működését.

A program tevékenységi területei:

Fejlesztőpedagógiai foglalkozás:

A szakvélemények előírásait követi kiscsoportos formában. Itt leginkább a figyelem-koncentráció, a számolási és helyesírási készség, a szövegértés, az emlékezet és a gondolkodás fejlesztése valamint  a szocializáció adja a megjelölt fejlesztési területek jelentős részét. Ezt kiegészíti még a délutáni együtt tanulás, gyakorlás, korrepetálás.

Műhely tevékenység:

A foglalkozások munkaterv alapján zajlanak, amely igazodik az iskolai eseményekhez, az egyházi év ünnepeihez. Célunk a gyerekek kreativitásának  és kézügyességének fejlesztése. A közös tevékenységek során jó alkalom nyílik beszélgetése, a gyerek megismerésére és arra, hogy közösséget építsünk ki a különböző életkorú gyerekekből.

Munka jellegű tevékenység:

2012-ben a munka jellegű tevékenység egy terem kialakítására, dekorálására vonatkozott. 2013 szeptemberétől azonban a tennivalók széles skálája tárult elénk, amikor külön házba „költöztünk”. Feladatot jelent a szobák, a ház rendben tartása, takarítása, és a ház körüli tennivalók elvégzése, a kert gondozása. Mivel évről- évre egyre több növény van az udvaron illetve a kertünkben (díszfák, rózsák, tuják, díszfüvek, kúszónövények, muskátlik, gyümölcsfák) fontosnak érezzük, hogy a fiatalabb korosztály is bekapcsolódjon a ház körüli munkákba, kisebb feladatokat bízva rájuk (öntözés, gyomlálás) megismerjék és megszeressék a kerti munkát.

Hitéleti nevelés:

Nem külön tevékenységi terület a lelki gondozás, a hitéletben való gyarapodás elősegítése, a Barátság –ház mindennapjait mégis átszövi. A mindennapos közös imádságok, a hit alapvető ismereteinek elsajátítása, az egyházi ünnepekre való készülődés, az intézmény lelki vezetőjével és hitoktatóival való kapcsolattartás a gyerekek lelki fejlődését segíti elő.

A programban résztvevő pedagógusok 2024. 09. 02-től: Bodolai-Darvas Diána, Fazekas Rita, Olajosné Csorba Renáta

Hitéleti nevelést segítő: Szemerszki Mihály

Pedellus: Lakatos Róbertné

A programban résztvevő gyerekek:

5. a. osztály:

 Nagy Brendon BTMN

 Bastyúr Dzsenifer

 Rácz Kinga Zoé

Gáspár Kiara

Balogh Linda

5. b. osztály:

Lakatos Brendon Milán BTMN

Stumpf Adrián Szebasztián BTMN

Tóth Cintia Viola  BTMN

6. a. osztály:

Erdélyi Blanka BTMN

Kállai Izabella BTMN

Lakatos Gergely BTMN

6. b. osztály:

Gulyás Tamás

Horváth Zsolt

Pusoma Róbert BTMN

7. a.  osztály:

Ganyi Dávid BTMN

Merucza Erika Katalin  BTMN

7. b. osztály:

Budai József Krisztofer   BTMN

Gáspár Ibolya Kamilla  BTMN

Kótai Fruzsina Blanka  BTMN

Kótai Zsanett Mirella BTMN

Összesen: 20 fő

BTMN gyerekek száma: 14fő

Ezek a státuszú tanulók Neurofeedback-fejlesztében is részt vesznek.

A második félévtől két új tanulóval bővül a névsor, mert az egyik 6. b. osztályos fiú helyett, egy BTMN-státuszú társa fog járni a kiscsoportos foglalkozásokra, illetve egy másik tanuló tartós távolléte miatt, egy 5. a. osztályos lány csatlakozik hozzánk.

Szeptember

Műhely:

1.Felmérés

 Cél: a gyermekek megismerése, az alkotó tevékenységhez való hozzáállás       

 felmérése, tanulócsoportok kialakítása

2. Kavicsok dekorálása decoupage technika alkalmazásával

3. Órarendek készítése

Munka jellegű tevékenység:  

1.Szervezési feladatok, a csoportok kialakítása

2.A csoportszobák berendezése, előkészítése, dekorálása

3. Őszi kerti munkák a Barátság-ház udvarán (gyomlálás, metszés)

Pedagógiai tevékenység:

Szeptember hónapban a gyerekek a figyelem-koncentráció, a memória és a gondolkodás fejlesztését célzó játékos tevékenységekben vettek részt. Az iskolakezdéshez igazítva nagy hangsúlyt fektettünk az alapvető készségek (számolás, helyesírás, olvasásértés) gyakorlására, valamint az új tananyagokhoz kapcsolódó csoportos tanulási helyzetekre. A közös délutáni foglalkozások során a közösségépítés volt a fókuszban, ahol a gyerekek játékos formában ismerhették meg egymást és megtanulták támogatni társaikat. A műhelymunka során a természet szépségeit feldolgozva őszi terméseket gyűjtöttünk, melyeket kreatív alkotásokhoz használtunk fel.

Hitéleti tevékenység:

Szeptemberben a teremtett világ szépségeire helyeztük a hangsúlyt. A gyerekek megismerkedtek a teremtéstörténettel (Ter. 1,1), és az őszi termésekből közös alkotásokat készítettek, miközben Isten teremtő szeretetét ünnepelték. A közös imádságok során hálát adtunk a természet adományaiért, és beszélgettünk arról, hogyan óvhatjuk és becsülhetjük meg a teremtett világot. A foglalkozások lehetőséget adtak a természet csodáinak szemlélésére, miközben erősödött a gyerekekben az Isten iránti hála érzése.

Október

Műhely:

1.Őszi dekoráció készítése az iskola ablakaira, a Barátság-házba és a fejlesztő szobába

2. Rajzok, díszek készítése. Az Állatok Világnapja alkalmából termésekből és újrahasznosított anyagokból készítettünk képeket.

Munka jellegű tevékenység:

1. A Barátság-ház szekrényeinek, komódjainak lomtalanítása, átrendezése

2. Őszi filmvetítés

3. Muskátlik teleltetésre való előkészítése (metszés, ablakokba helyezése)

4. Zöld-napi tevékenységek, szemétszedés

Pedagógiai tevékenység:

Októberben a gyerekek kreativitása került előtérbe. Az őszi időszak inspirációjával madáretetőket készítettek újrahasznosítható anyagokból, miközben a finommotorikus készségeik fejlődtek. A csoportmunka során megtanulták, hogyan osszák meg egymással a feladatokat, és hogyan dolgozzanak együtt egy közös cél érdekében. Az egyéni és csoportos tevékenységek révén a szövegértés, a figyelem és az emlékezet is fejlődött. A közös játékok és beszélgetések tovább erősítették a csoportkohéziót.

Hitéleti tevékenység:

Az októberi hitéleti nevelés központjában Assisi Szent Ferenc élete állt. A gyerekek egy közös filmnézésen keresztül ismerkedtek meg a szent életével, aki példát mutatott az állatok és a természet szeretetében. A „madáretető készítése” tevékenység során a gyerekek megtapasztalták, hogyan gondoskodhatnak Isten teremtményeiről. A reggeli rózsafüzér imádságokon való részvétel elmélyítette a gyerekek hitét és imádságos lelkületét. A teremtéstörténet (Ter 1,31) tanulmányozása során a gyerekek megtanulták, hogy Isten teremtett világa jó, és felelősségünk van annak megőrzésében.

November

Műhely:

1. Téli ablakdíszek az iskola és a Barátság-ház ablakaira

2. Adventi naptár készítése

Munka jellegű tevékenység:

1. Az iskola aulájának díszítése téli ablakdíszekkel

2. Mézeskalács készítése

3. Márton-napi lámpás készítése

Pedagógiai tevékenység:

Novemberben a család és a közösség témáját dolgoztuk fel. A gyerekek elkészítették saját családfájukat, miközben a családi kötelékek fontosságáról beszélgettünk. Ez a tevékenység nemcsak a kézügyességet, hanem az önismeretet és az önkifejezést is fejlesztette. A közös alkotás és beszélgetés során mélyebb kapcsolat alakult ki a csoport tagjai között, miközben tovább fejlődött a gyerekek érzelmi intelligenciája. Az adventi időszak közeledtével elkezdtük a közös készülődést, amely során papírból templomokat készítettünk, ezzel is szimbolizálva a világosságot a sötétségben.

Hitéleti tevékenység:

A hitéleti nevelés során a teremtéstörténet emberi vonatkozásairól beszélgettünk („Megteremtette hát Isten az embert saját képére” – Ter 1,27). A gyerekek családfát készítettek, ami segített megérteni az Isten és az ember közötti különleges kapcsolatot. Az advent kezdete különösen fontos szerepet kapott ebben a hónapban. A gyerekek Jézus születéséről tanultak, és párhuzamot vontak a bűn sötétsége és Jézus világossága között. A papírt templomok készítése közben a gyerekek megtapasztalták a közös készülődés örömét, és erősödött bennük a karácsonyi várakozás hite.

December

Műhely:

1. Ajándékok készítése az intézmény dolgozóinak

2. Karácsonyi kézműves foglalkozás  

Munka jellegű tevékenység:

  1. Az iskola fenyőfájának, illetve a Barátság-ház ünnepi díszítése

Pedagógiai tevékenység:

December a hagyományok és az ünnepek jegyében telt. A gyerekek megismerkedtek a betlehemes játékok hagyományával, és saját karácsonyi díszeket készítettek, amelyekhez kreativitásukat és kézügyességüket használták. A csoportos tevékenységek során az együttműködés és a közösség erejét tapasztalhatták meg. A gyerekek tényleg szívvel-lélekkel készítették az ajándéktárgyakat, minden munkafázishoz kijelölték a megfelelő embereket és teljes összhangban munkálkodtunk együtt. A szünet előtti utolsó héten egy kreatív teadélután keretében mindenki elhozhatott egy barátját és együtt készítettünk karácsonyi díszeket, gipszből öntöttünk formát, illetve egyedi ajándéktárgyakat is készíthettek szüleiknek. Nagyon jó hangulatban telt a foglalkozás. A gyerekek megtanulták, hogyan kapcsolódhatnak az ünnepekhez saját élményeik és alkotásaik által, miközben tovább fejlődtek érzelmi és szociális készségeik.

Hitéleti tevékenység:

A decemberi hitéleti nevelés középpontjában Jézus születése állt. A gyerekek meghallgatták a pásztorok történetét (Lk 2,8-9), és arról beszélgettünk, hogyan világítja meg Jézus születése a bűn sötétségét. A hagyományőrző betlehemes játékok során a gyerekek jobban megértették a karácsonyi történetet és annak üzenetét. A közös éneklés és imádság mélyítette az ünnepi hangulatot, és erősítette a gyerekek lelki felkészülését Jézus születésének ünnepére.

Január

Műhely:

  1. Újévi fogadalmaink-plakát készítése

Munka jellegű tevékenység:

  1. Vetélkedő délután Vízkereszt alkalmából
  2. Vetélkedő délután ,,A magyar kultúra napja” alkalmából

Hitéleti nevelés:

,,Az a víz, melyet én adok, örök életre szökő vízforrás lesz benne” (Jn4,14)

A víz megjelenése a bibliában.

 

A hónapban tervezünk egy kisebb kirándulást, kimozdulást a gyerekekkel, egy miskolci mozidélutánt és könyvtárlátogatást.

 

A tanév első felében megfogalmazott céljainkat teljesítettük, a következő félévre is kérjük a Gondviselés segítő jelenlétét a munkánkhoz és egy legalább ilyen együttműködő kis csapatot a Barátság-házba.

Barátság-ház 2024-25 tanév első félév – Galéria megnyitása

Kategóriák: Barátság-ház