Március 3-tól egy héten át a pénz volt az iskolai tanórák, szabadidős foglalkozások fókuszában a negyedik osztályban a már hagyományosnak nevezhető PÉNZ7 keretében. A programok célja, hogy már kisiskolás kortól segítse a diákokat ismereteik bővítésében, életkoruknak megfelelően felhívja a figyelmüket a pénzügyi tudatosságra.
A változatos ismeretgyűjtésből minden napra jutott: A bevezető foglalkozáson megtekintett kisfilmek felvillanyozták a gyerekeket és várakozással telve tekintettek az előttünk álló hét foglalkozásaira. La Fontaine: Tücsök és a hangya című meséjének dramatizálása és újra gondolása sok vidám percet szerzett a gyerekeknek, ugyanakkor játékos foglalkozáson megismerkedtek a tartalékolás, takarékosság fogalmával.
A komolyabb pénzügyi témák boncolgatása során az új ismeretek szerzése mellett jobban összekovácsolódtak a már előre kialakított csoportok. Tanulságos volt számomra is hallgatni az adott témákban a gyermekek érveit és ellenérveit. A tematikus online filmek segítségével megismerkedhettek azzal, hogy mit használtak „pénzként” a pénz bevezetése előtt, ki nyomtatott Magyarországon először pénzt, és kinek a nevéhez fűződik a forint bevezetése. Továbbá a családi költségvetés fogalmával, a bevétel és kiadás szoros egységével, illetve a takarékoskodás és a pocsékolás ismertető jegyeivel.
A filmek nézése közben olyan fogalmakkal találkoztak a diákok, mint hitel, kamat, felelősség, előrelátás, tervezés. Matematika órán „vásárlás”, pénzváltás, pénzzel kapcsolatos szöveges feladatok, játékos gazdálkodás szóltak a hét témájáról.
A hét során megismerkedtünk Rab Zsuzsa fordításában egy kabard mesével melynek címe a Megszolgált pénz, mindenki számára nagyon tanulságos történetet hallhattak a gyerekek a szorgalomról és a megkeresett pénz értékéről, annak megbecsüléséről. Záró feladatként csoportban és egyénileg oldottak meg feladatokat, amely során kamatoztathatták a frissen megszerzett tudásukat.
Rajz és technikaórákon is a pénzé volt a főszerep. A gyerekek saját pénz terveztek, melynek ők maguk határozták meg az értékét. Az elkészült munkákból plakátok készültek, amelyek az osztályteremben kerültek kiállításra.
2025. 03. 10.
Pipoly-Soltész Beáta, tanító
PÉNZ7 a Szent Gergely Tagiskola 4. osztályában – Galéria megnyitása