Madarak és Fák napja a Homrogdi Görögkatolikus Általános Iskola Tagóvodájában
A Madarak és Fák napja alkalmából 2025. május 13-án játékos tevékenységnapot szerveztem a csoportom (középső csoport) számára, amely program sikeresnek bizonyult a gyermekek lelkes részvételével.
A tevékenységnap célja: A természeti és társadalmi környezethez való pozitív viselkedési formák és magatartásmódok kialakítása, azon belül a madarak és fák iránti pozitív érzelmi beállítódás erősítése, annak belsővé válása, hogy szeressék, becsüljék, védjék az őket körülvevő és tágabb környezet értékeit.
Feladata: A környezeti kultúra iránti igény alakítása, a gyermekek közvetlen környezetében lévő élővilág megismertetése és megszerettetése, az élő és élettelen környezeti tényezők közötti leglényegesebb összefüggések megláttatása, pozitív érzelmi viszony kialakítása a környezetvédelem iránt, a gyermeki kíváncsiság kielégítése a tevékenységek által. Madárfajok megismertetése, nevük tudatosítása, madárhangok meghallgatása, kiemelten a környezetünkben élő madarak hangjának megismertetése.
A választott tevékenységek szervesen kapcsolódtak egymáshoz és sokrétűen közelítették meg a természetvédelem témáját. A feladatokat, játékokat úgy állítottam össze, hogy aktívan bekapcsolódhasson minden gyermek. Célom volt, hogy ismereteik bővüljenek, jártasságaik, készségeik, képességeik fejlődjenek a tevékenységek által.
Reggeli játékidőben madarakat, fákat ábrázoló rajzokat színeztek a gyerekek, többféle színező közül választhattak.
A napi fő tevékenységet filmvetítéssel kezdtük, /Mese a madarak és fák napjára, Erdő Ernő meséi/, majd beszélgettünk a mesékről. A filmvetítés lenyűgözte a gyerekeket, az erdő hangulata, a madarak látványa és hangja, továbbá maga a történet élménnyé tette a bevezetőt, a ráhangolódást a témára. A rövid kis filmek ismereteket közöltek a madarakról, a fák életéről, hasznáról, a levelek fontosságáról, hallgathatták a gyerekek a madarak hangjait. Új ismeretet jelentett számukra a fák fontossága, szerepe, illetve a madarak szerepe az élővilágban. A látottak megbeszélése során örömmel vettem tudomásul, hogy felismertek néhány madarat a filmben, amelyeket előzőleg képeken már megmutattam nekik. Sőt a fülemüle és a rigó hangját fel is ismerték.
A filmvetítést játékos feladatok követték: Három csoportra osztottam a gyerekeket. Körforgásban a következő feladatokat kapták:
Asztaloknál:
- Madarakat ábrázoló Puzzle kirakó
- Párkereső (madarak, fák)
- Csipesszel krepp papír csíkok felszedése. /Madármama megeteti a fiókáit/
Az asztaloknál minden tevékenységet élveztek a gyermekek. Meglepetésemre a Madár képet ábrázoló Puzzle kirakót nagyon gyorsan összerakták. A fotók színesek, motiváló jellegűek voltak. Ez a játék fejlesztette a gondolkodásukat, problémamegoldó gondolkodásukat, analízist, szintézist, miközben a természet elemeivel ismerkedtek. A párosító feladat segített a megfigyelőképességük fejlesztésében. A harmadik feladat, a „Fecskefióka etetés” nagyon izgalmas volt számukra. A gyerekek voltak a fecskemamák, és a fiókájukat kellett megetetni „rovarokkal”. Itt ruha csipesszel kellett felszedni krepppapír csíkokat, kis verseny alakult ki az egy asztalnál ülőknél, ki szedett fel a legtöbbet. Meg is számláltuk. A fecskeetetés szintén fejlesztette finommotorikájukat. szem-kéz koordinációjukat. Ezután közös játékok következtek:
- Dobókockás játék –madárra jellemző tevékenység utánzása
- Baglyos játék – sötét-világos. Nappal alszanak, éjjel vadásznak és huhognak
- A fecskék etetik a fiókáikat. Fecskecsalád: fecskemama, fecskepapa és a fiókák. Jelre a szülők elmennek kukacot (földre szórt fonalak) gyűjteni
- Eldugott madarakat ábrázoló képek keresése. A képek között vadon és ház körül élő emlős állatok is voltak, de csak a madarakat ábrázoló képeket kellett összegyűjteni.
A játékokban mindenki aktívan részt vett. Az eldugott képek keresése izgalmas játékká tette a tanulás folyamatát, miközben a koncentrációjukat és vizuális képességüket fejlesztette.
Összességében elmondható, hogy a program sikeresen ötvözte a szórakozást és a tanulást. A gyerekek aktívan részt vettek a tevékenységekben, és sok új információkat szereztek a madarakról és a fákról. A program hozzájárult a környezettudatos gondolkodásmód kialakításához , és erősítette a természet iránti tiszteletet és szeretetet. A jövőben is fontosnak tartom, hogy hasonló, élménydús programokkal tegyük érzékennyé a gyerekeket a környezetvédelemre.
Homrogd, 2025. május 20. Molnárné Nagy Mária
óvodapedagógus